COVID-19 UPDATE:
Opdateret d. 26. april 2020.
Som du ved, har corona-virusset forandret alles hverdag markant. I SABUS har vi løbende fulgt tæt med i udviklingen, fordi nedlukningen af Danmark berører alle vores medlemmer og de arrangementer, som vi har arbejdet hen imod. Allerede nu har vi måttet aflyse flere planlagte arrangementer, og vi ser nu frem mod en sommer, som helt sikkert ikke kommer til at ligne det vi plejer og det vi drømmer om.
Vi kan allerede nu konkludere, at de tre største arrangementer; børnelejren, TEENcamp og spejderlejren, vil blive berørt. I det følgende skitserer vi, hvordan vi forventer, at sommeren kommer til at se ud – med det forbehold, at vi kan risikere yderligere stramninger eller forandringer, som umuliggør eller forandrer det, vi på nuværende tidspunkt har planlagt.
Generelle retningslinjer
Aktuelt for os er følgende blandt andet (ved det er meget, men ikke helt så meget som de endelige retningslinjer).
- Der bør være særligt fokus på styring af deltagerantal i de enkelte aktiviteter, som skal holdes inden for de gældende restriktioner for forsamlingsfriheden pt max 10 personer. Dette gælder til lands som til vands (se nedenfor vedr. inddeling i felter).
- Sundhedsstyrelsens anbefalinger er pt., at der holdes mindst 1 meters afstand mellem personer i det offentlige rum/udendørs aktiviteter. Dog skal der være mindst 2 meters afstand ved aktiviteter i bevægelse samt ved aktiviteter med kraftig udånding, hvor dråber dannes og slynges længere væk fra personen end ved normal tale, fx sang, råb, foredrag, skuespil, fysisk anstrengelse m.v.
- Udendørsidrætsfaciliteter som boldbaner samt udendørsarealer, som benyttes til fx spejder, korsang, musik- og teaterudøvelse, kan inddeles i mindre felter med afsæt i Sundhedsmyndighedernes generelle anbefalinger om afstand. Udendørs aktiviteter kan foregå i grupper af maksimalt 10 personer (inkl. træner og lignende). Hvis der er flere grupper af maksimalt 10 personer til stede på det samme idrætsanlæg/udendørsareal, skal det sikres, at der er tilstrækkelig afstand mellem grupperne, så de ikke udgør én samlet gruppe. Det kan fx ske ved, at området deles op i felter med klar afstand imellem hvert felt, så hver gruppe har sit eget felt. Hvis træningen således kan tilrettelægges i grupper af makismalt 10 personer, som holdes indbyrdes effektivt adskilt, har egne trænere/frivillige og i øvrigt i praksis reelt overholder forsamlingsforbuddet, vil det være muligt at afvikle flere træningsforløb på en gang. Idrætsforeninger/-faciliteter og andre foreninger bør fastlægge det for det konkrete udendørsareal.
- Der skal så vidt muligt være vand og flydende sæbe eller håndsprit (70- 85% alkohol) tilgængeligt medlemmer, deltagere, frivillige og ansatte. Der bør ikke være fælles håndklæder.
- Kontaktpunkter, der indgår i aktiviteten mv. (bolde, årer, reb i sejlsport, økser) skal ligeledes sikres ved hyppig rengøring, tilstedeværelse af håndsprit (70-85% alkohol). Det bør nøje overvejes, hvilke kontaktpunkter der er nødvendige for aktiviteten.
- Toiletter (både bruger- og medarbejdertoiletter) rengøres grundigt (hyppighed efter en konkret vurdering), alle overflader afvaskes og kontaktpunkter desinficeres. Der skal være vand og flydende sæbe til rådighed. Der bør ikke være fælles håndklæder.
- Der skal i eller ved lokalerne opsættes informationsmateriale om, at personer, der har symptomer på COVID-19, bør isolere sig i hjemmet, og om god hygiejne og hensigtsmæssig adfærd i det offentlige rum.
- Det forudsættes, at der ikke er adgang til klubhuse, spejderhytter mv. herunder omklædningsfaciliteter før og efter den udendørs aktivitet.
- Den pågældende idrætsforening/-facilitet eller anden forening kan foretage en inddeling af banearealer eller andre udendørs arealer i felter og beslutter i den forbindelse selv, hvordan inddelingen konkret skal foretages (fx med snore, kegler, optegning mv.).
- Ingen samling før eller efter undervisning/træning/aktiviteten mv.
- Brugerne opfordres til at medbringe eget udstyr, hvis dette skal anvendes til træning/aktiviteten mv. I det omfang der bruges fælles bolde eller andet udstyr bør de rengøres undervejs eller efter brug.
- Overnatning i telte/shelters kan ske efter Sundhedsstyrelsens generelle anbefalinger om afstand og hygiejne. Foreningen kan lave de nærmere konkrete retningslinjer for det.
Ring eller skriv, hvis der er noget, I er i tvivl om.
Tlf: 51 36 04 05
Børnelejr
Børnelejr i uge 27 bliver på en meget anderledes måde end det vi plejer.
Vi kommer desværre ikke til at kunne samle 100 glade børn og 50 ligeså glade voksne på Himmerlandsgården – ikke fysisk i hvert fald. MEN – vi planlægger at gøre noget andet!
Vi ved endnu ikke hvad der bliver muligt til den tid, så vi vil opfordre dig til at holde øje med SABUS’ hjemmeside, sociale medier og og din lokale menigheds nyhedsbreve, for der kommer helt sikkert til at ske et eller andet for børnene mellem 7-12 år i uge 27!
Temaet er stadig BØRNELEJR – MEST FOR SJOV 🙂
Hvis du har ideer, spørgsmål eller tanker, så skriv gerne til
Margrethe Hansen [email protected]
Anne-May Müller anne-may.muller@adventist eller
Dorte Thyregod [email protected]
TEENcamp
Vi vil udforske muligheder for at connecte med jer teenagere online i stedet. Vi forestiller os, at vi i løbet af TEENcamp-ugen vil skabe forskellige slags tilbud og muligheder for kontakt med os ledere. Det kan være både oplevelser, vi kan være fælles om, men også forskellige tilvalg af ”programpunkter” eller samtaler, der gennemføres i mindre grupper.
Det skal selvfølgelig ikke sammenlignes med en almindelig TEENcamp, men det vil alligevel give os mulighed for at opleve lidt af vores fællesskab og inspirere hinanden. Samtidig kan vi udvikle og styrke vores fællesskab online.
Vi er mange, der er rigtig ærgerlige over ikke at skulle på TEENcamp som normalt. Nogen af jer for første gang. Jeg håber og tror, at I forstår beslutningen, og at I som trods skuffelsen alligevel er friske på at gøre vores alternativ mega fedt og givende!
Spejderlejr
I skrivende stund er der udsigt til begrænsninger for sociale fællesskaber, som vil gøre en spejderlejr svær at gennemføre under normale rammer – især når det drejer sig om hygiejne og socialt kontakt.
For at kunne gennemføre en lejr forsvarligt, har vi efter lange og svære overvejelser besluttet at hæve aldersgrænsen for deltagerne. Derfor vil vi glæde os til at invitere på rover-spejderlejr til sommer i uge 29 på Himmerlandsgården. En helt anden spejderlejr for de ældste!
Vi ved, at der er mange, der har glædet sig til sommerens lejr, som ikke har mulighed for at deltage i år. Det er vi frygteligt kede af!
Vi glæder os til at se jer til næste år!
Til trods for omstændighederne, glæder vi os til at se en masse rovere på sommerens brag af en rover-spejderlejr! Hvordan lejren kommer til at foregå, glæder vi os til at fortælle meget mere om i den nærmeste fremtid – det skal nok blive super godt!
PS. Du er velkommen på sommerens spejderlejr, hvis du er fyldt eller fylder 15 år i 2020.
De bedste hilsener
Mads Kivikoski
SABUS